Нормативна база

 


 Методичні рекомендації викладання зарубіжної літератури в 2015-2016 навчальному році
Зарубіжна література
У 2015-2016  навчальному році вивчення зарубіжної  літератури в  5-7 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 8-9 класах - за програмою: Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Ірпінь: Перун, 2005. 
Програми розміщені на офіційному сайті МОН: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.
У 10-11 класах - за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 №1021 (офіційний сайт МОН -  http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869542).
Програмикурсів за вибором і факультативів, рекомендованихМіністерством, вміщено у збірниках:
Збірник програм курсів за вибором і факультативів зі світової літератури. 8–11 класи. Книга 1.  Тернопіль: Мандрівець, 2011;
Збірник програмкурсів за вибором і факультативівіззарубіжноїлітератури.  5 - 7 класи: БілаЦерква: ТОВ «ОФСЕТ»;
Збірник програмкурсів за вибором і факультативівіззарубіжноїлітератури.  8 - 11класи: БілаЦерква: ТОВ «ОФСЕТ» (лист МОН України від 29.05.2015  № 14.1/12-Г- 333).
У навчальну програму із зарубіжної літератури для 5 – 9 класів   внесено зміни, затверджені наказом МОН від 29.05.2015 № 585.
5 клас
Збільшено кількість годин (на 2) на вивчення теми «Казки народів світу»  за рахунок теми «Природа і людина».
6 клас
Збільшено кількість годин ( відповідно по 1) на вивчення тем «Вступ» і «Міфи народів світу» за рахунок тем «Пригоди і фантастика», «Людські стосунки».
Твори «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) і «Листівки з видами міст» винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя).
Повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері перенесено до 8 класу (у розділ «Література XX-XXI ст.» на обов’язкове вивчення).
Повість «Брати Лев’яче серце» А. Ліндгрен перенесено до списку додаткового читання.
7 клас
Балади про Робіна Гуда винесено на альтернативне вивчення.
Баладу «Садко» перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Круки» І. Вайсгласса перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Зінка» Ю. Друніної перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Нас не треба жаліти…» С. Гудзенка замінено на вірш «До побачення, хлопчики…» Б. Ш. Окуджави. 
Твори «Золотий жук» Е. По і оповідання «Пістрява стрічка», «Спілка рудих» А. Конана Дойла винесено на альтернативне вивчення (1-2 твори згаданих письменників за вибором учителя та учнів).
Твори «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема і «Пурпурові вітрила» О. Гріна винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя та учнів).
8 клас
Збільшено кількість годин ( на 1)  на вивчення теми «Античність» за рахунок теми «Священні книги людства».
Розділи «Веди», «Коран» спрощено у змісті навчального матеріалу.
Теми «Бароко» і «Класицизм» об’єднано в одну тему «Бароко і класицизм», відповідно тему спрощено у змісті навчального матеріалу.
Здійснено заміну двох віршів Дж. Донна на сонет «Щоб мучить мене…». Вірші «Галерник» Л. де Гонгори і «Щоб мучить мене…» Дж. Донна винесено на альтернативне вивчення (1 за вибором учителя).
Тему «Просвітництво» перенесено до 9 класу.
Тему «Сучасна література» замінено на тему «Література XX-XXI ст.», до якої з 6 класу перенесено повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері.
9 клас
Додано тему «Просвітництво» (перенесено з 8 класу).
Вірш «Івікові журавлі» Ф. Шиллера перенесено до списку додаткового читання.
Розділ «Ф. Достоєвський», тему «Перехід до модернізму» (розділи «Шарль Бодлер», «Поль Верлен», «Артюр Рембо») перенесено до старших класів.
Вилучено тему «Перехід до модернізму», натомість розширено вивчення романтизму і творчості Дж. Байрона (поему «Мазепа» і «Паломництво Чайльд Гарольда» запропоновано на альтернативне вивчення), а також реалізму та творчості М. Гоголя (із додаткового читання до основної програми перенесено комедію «Ревізор»).
Тему «Сучасна література» замінено на тему «Література XX-XXI ст.».
Повість «Собаче серце» М. Булгакова перенесено на альтернативне вивчення в розділ «Література XX-XXI ст.» серед інших творів.
У програмі із зарубіжної літератури  для 5-9 класів  збережено європейський та український вектори. Вона має виразний українознавчий характер. Це чітко прослідковується в її культурологічній, компаративній лініях.
У 10-11 класах уявлення учнів про літературний процес будуть поглиблені у процесі текстуального вивчення шедеврів світової літератури («Божественна комедія» Данте, «Фауст» Й.В. Ґете», «Гамлет» В. Шекспіра, соціально-психологічних і філософських романів та п’єс  XIX-XX ст., творів модернізму і постмодернізму).
Викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах передбачає врахування міжпредметних зв’язків (особливо із українською літературою, історією України тощо), формування цілісної системи знань і уявлень про літературу як вид мистецтва і скарбницю гуманістичних цінностей, розвиток особистості учня як суб’єкта активної читацької діяльності, а також формування духовного світу громадянина України.
Вивчення зарубіжної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах сприяє не тільки прилученню учнів до читання художньої літератури, а й формуванню комунікативної компетентності. Викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється українською мовою. Твори зарубіжних письменників в курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими володіють учні (англійською, німецькою, французькою, польською тощо). За наявності необхідних умов бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами оригіналів. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями іноземними та іншими мовами.
Особливої уваги потребує викладання зарубіжної літератури в 7 класі, яке у 2015-2016 навчальному році уперше здійснюватиметься за новою програмою (2012 року зі змінами 2015 року).
7 клас завершує перший етап літературної освіти – прилучення до читання і формування стійкої мотивації до читання художньої літератури. Домінантою у викладанні зарубіжної літератури в 7 класі має стати національно-патріотичне і моральне виховання учнів на яскравих зразках світового письменства. Твори, у яких утверджується героїзм народних заступників, боротьба за свободу, лицарська тематика (билина «Ілля Муромець і Соловей Розбійник», балади про Робіна Гуда, «Рукавичка» Ф. Шиллера, «Світязь» А. Міцкевича, «Балада про вересовий трунок» Р.Л. Стівенсона, «Айвенго» В. Скотта та ін.), сприяють формуванню громадянських якостей підлітків, їх відданості ідеалам справедливості та волі. Твори про Другу світову війну («Альпійська балада» В. Бикова, вірші К. Галчинського, А. Маргула-Шпербера, Б. Окуджави та ін.) допоможуть осмислити питання історичної пам'яті, героїзму пращурів і необхідності захищати незалежність України. Тему дружби, шляхетності й піднесеності першого кохання, відданості моральному вибору семикласникам розкриють твори «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема і «Пурпурові вітрила» О. Гріна, а також вірші Р. Бернса, Г. Гейне, К. Симонова та ін.  Новела «Павутинка» Р. Акутагави сприятиме вихованню відповідальності за свої вчинки, а також формуванню толерантного ставлення до людей інших релігій (зокрема буддизму). Інтелектуальні якості семикласників, здатність до самостійного, креативного, вільного мислення формують твори «Золотий жук» Е. По, оповідання А. КонанаДойла, «Чарівна крамниця» Г. Веллса.
Сучасна література, винесена на альтернативне вивчення (1-2 твори за вибором учителя та учнів),  співголосна активним пошукам підлітків власного «я» та осмислення свого місця у світі, а також із їхнім інтересом до фантастичної та пригодницької літератури. «Мандрівний Замок Хаула» Д. В. Джонс у казковій формі розповідає про одвічну боротьбу добра і зла в сучасному світі, де людина має зберігати моральні якості. У повісті «Фах» А. Азімова йдеться про роль освіти у формуванні людини, про необхідність  самостійно здобувати знання, про залежність майбутнього людства від стану освіченості кожного. А в повісті «Чорнильне серце» К. Функе утверджується значення культури, книжки, без яких неможливий розвиток особистості та світу загалом.
Учитель має спрямувати учнів на пошук потрібної книжки (в бібліотеці, в Інтернет-мережі тощо), на самостійне читання творів і в колі друзів, батьків (сімейне читання), на формування власної думки та творчий діалог щодо цікавої книжки.
З метою систематизації та упорядкування навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення світової  літератури у кожному класі. Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.     


Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи

Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2






2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
Уроки розвитку мовлення*

2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання

2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5

У 8–9 класах з поглибленим вивченням світової літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд вчителя визначається кількість і види контрольних робіт).
10–11 класи
Класи
10
11

10
11

10
11
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Рівні
Рівень стандарту
Академічний рівень
Профільний рівень
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)

2




1


1
2




1


1
2




1


1
2




1


1
3




1


2
3




1


2
3




1


2
3




1


2
4




1


3
4




1


3
4




1


3

4




1


3

Уроки розвитку мовлення*

2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
2
у+п
3
1у+2п
3
2у+1п
3
1у+2п
3
2у+1п
Уроки позакласного читання

1
1
1
1
2
2
1
1
2
2
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5

У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – писемного. Умовне позначення у таблиці – (у + п).
Під час оцінювання зошита із зарубіжної літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку за ведення зошита із зарубіжної літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
        Оцінка за контрольний твір із зарубіжної літератури є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір»не робиться.
Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів  із зарубіжної літератури виставляють  у колонку без дати з надписом   «Напам’ять».
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання:  журнали «Всесвітня література в школах України» , «Зарубіжна література в  школах України», газету «Світова література».



Окрім того, з методичними рекомендаціями щодо організації навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі можна ознайомитися у листі Міністерства № 1/9-343 від 01.07.2014.
Про стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014/2015 навчальному році можна ознайомитися у листі Міністерства № 1/9-374 від 25.07.2014.
З методичними рекомендаціями з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році можна ознайомитися у листі Міністерства  № 1/9-376 від 25.07.2014.

 

До навчальних планів основної школи внесено зміни


У Міністерстві освіти і науки повідомили, що після широкого громадського обговорення було ухвалено рішення про затвердження змін до Типових навчальних планів для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. В освітньому відомстві наголосили, що були затверджені лише ті зміни, які були підтримані педагогами, учнями та батьківською громадою.

Зокрема, йдеться про відміну обов’язкового вивчення другої іноземної мови починаючи з 5-го класу в тих школах, де для цього поки що немає умов (відсутність вчителя тощо).

Водночас для навчальних закладів, де є відповідне кадрове та навчально-методичне забезпечення, а головне – бажання учнів та їхніх батьків, розроблено варіант Типових навчальних планів, який дозволяє вивчати дві іноземні мови. Години, які планувалися для вивчення другої іноземної мови, школа може спрямувати на посилення вивчення інших предметів та запровадження курсів.

Також розроблено варіант Типових навчальних планів, що передбачають вивчення мови національної меншини: болгарської, вірменської, гагаузької, івриту, корейської, кримськотатарської, молдовської, німецької, новогрецької, польської, російської, румунської, словацької, угорської (за необхідності – й інших мов). Також значно збільшено кількість годин на вивчення рідної мови у школах з навчанням мовами національних меншин.

У Міністерстві освіти і науки повідомили, що розроблено варіант Типових навчальних планів, яким передбачено вивчення етики чи курсів духовно-морального спрямування (християнської етики та ін.) у 5-6 класах.

"При цьому курси духовно-морального спрямування можуть впроваджуватися лише за умови письмової згоди батьків усіх учнів класу та за наявності підготовленого вчителя", - зазначають у МОН.

Перерозподілено й години на вивчення алгебри і геометрії у 7-му класі: на вивчення алгебри – 2,5 години, геометрії – 1,5.

Розроблено варіанти Типових навчальних планів для вечірніх (змінних) шкіл.

Внесено зміни і до навчальних планів для старшої школи, а саме: на півгодини збільшено час на вивчення предмета "Захист Вітчизни".

"Усі зміни підтримані учасниками Всеукраїнської наради з питань загальної середньої освіти, що відбулася в Міністерстві освіти і науки України 27 травня", - повідомили у Міністерстві освіти і науки України.



Про організацію навчально-виховного
процесу у загальноосвітніх
навчальних закладів і вивчення  базових
дисциплін в основній школі

Російська мова


         У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua.
         Для учнів 5-х класів чинними є рекомендації надані у листі Міністерства від 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення  базових дисциплін в основній школі»
         При виборі навчального плану для учнів 5-6-х класів необхідно користуватися наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05. 2014     № 664 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року».


     Звертаємо увагу, що з 5 класу в  загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням українською мовою за умови вивчення російської мови у початкових класах необхідно використовувати навчальну програму авторів Баландіної Н.Ф., Синиці І.А., Фролової Т.Я., Бойченко Л.А., коли мова починає вивчатися вперше з 5 класу – навчальну програму авторів  Курач Л.І.,  Корсакова В.О., Фідкевич О.Л.,  Ґудзик І.П.
   При вивченні російської мови за рахунок варіативної складової типових навчальних планів необхідно користуватися навчальною програмою з факультативного курсу за редакцією Крюченкової О. Ю., навчальною програмою курсу за вибором автора  Фролової Т.Я. ( див. на сайті МОН України).
7-9 класи
"Російська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори Озерова Н.Г., Михайловська Г.О., Давидюк Л.В.  и др. – Чернівці : Букрек, 2005);
·       "Російська мова" для 5-12 классів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Баландіна Н.Ф.,  Дегтярьова К.В., Лебеденко  С.А..   – Чернівці : Букрек, 2005);
·       " Росі         йська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Ґудзик И.Ф., Корсаков В.А.. – Чернівці : Букрек, 2006);
     10-11 класи
на рівні стандарту - «Російська мова» для 10-11 класів (за ред. Н.Г.Озерової);
 на академічному рівні - «Російська мова» для 10-11 класів (автор Т.Я.Фролова);
на профільному рівні — «Російська мова» для 10-11 класів (авт. Є.П.Голобородько та ін.).
Також російська мова у 7-9, 10-11 класах може вивчатися як курс за вибором і факультативно:
·       Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням     українською мовою. Російська мова (курс за вибором) / Т.Я. Фролова.  2010;
·       Программы для средних общеобразовательных учебных заведений  с обучением на украинском языке. Русский язык. Факультативный курс. 5-11 классы / Л.В. Давидюк. 2010.

  

Основні акценти у вивченні світової літератури за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти

У новому Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти  визначено кроки, які, за умови їх практичного втілення, можуть сприятливо вплинути на оновлення змісту шкільної освіти.
1. Модернізація змісту освіти.
2. Переорієнтація освіти зі знаннєвої парадигми на діяльнісну.
3. Особистісна орієнтація освіти, забезпечення варіативності і свободи вибору в змісті освіти.
4. Орієнтація на компетентісний підхід до змісту освіти, формування готовності школярів застосовувати набуті знання, уміння навички та способи діяльності у практичному житті.
Тепер детальніше:
1.                  Новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти виконує функцію інструменту модернізації освіти:
·                     забезпечує створення єдиного освітнього простору;
·                     посилює регламентуючу роль школи в системі неперервної освіти;
·                     забезпечує еквівалентність здобуття загальної середньої освіти у різних формах;
·                     приводить зміст шкільної освіти у відповідність з потребами часу, завданнями розвитку країни;
створює умови для диференційованого навчання тощо
2. Зроблено спробу переорієнтувати навчальний процес з відтворювання набутих знань і розв’язування завдань відтворюючого рівня на формування й висловлювання школярами власної думки щодо прочитаного, їх здатності виявляти ставлення до певних подій, фактів, персоналій, процесів, вміння оцінити наукове відкриття, порівнювати, робити узагальнення тощо.
Зміни стануть можливими лише, якщо збагнути, що традиційною метою шкільної освіти завжди було оволодіння системою знань, основами наук; пам’ять учнів перевантажувалась чисельними фактами, поняттями, іменами, датами. Але знання не завжди віддзеркалюються в діях. Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації. «Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету, показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей, правильного вибору лінії поведінки, і лише на 15% визначається наявними знаннями». Таким чином, необхідність змістити акценти в освіті із засвоєння фактів на оволодіння способами взаємодії зі світом призводить до осмислення необхідності змінити характер навчального роцессу та способів діяльності учнів. Сьогодні актуалізується поняття «діяльнісний підхід». Зокрема, у новому Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти читаємо: «Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища».
 3-4.Основною особливістю нового Державного стандарту є орієнтація вимог до рівня підготовки випускників на досягнення компетентностей. Причому, якщо в Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти 2004 року було подано лише перелік деяких компетентностей (формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів компетентностей учнів), то в новому стандарті 2011 року дається більш ґрунтовний перелік і визначення основних понять компетентнісно орієнтованого підходу, який визначається одним із основних підходів до навчання, разом із діяльнісним та особистісно-орієнтованим.
  Наскрізними змістовими лініями мовного компонента нового Держстандарту є мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльнісна. (Змістовими лініями мовного компонента чинного Держстандарту 2004 р. Є мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльнісна (стратегічна).
Складовими літературного компонента нового Держстандарту є емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна і компаративна лінії (Змістовими лініями літературного компонента чинного Держстандарту 2004 р є аксіологічна, літературознавча,культурологічна). Як бачимо, у новому стандарті доповнені змістові лінії літературного компонента: до його складових віднесено роцікомпаративну лінію.
Варто відзначити роце:
Емоційно-ціннісна лінія забезпечує розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів української, світової літера-тури, а також літератур національних меншин, формування світогляду учнів, їх національної свідомості, моралі та громадянської позиції.
Компаративна лінія забезпечує порівняння літературних творів, їх компонентів (тем, мотивів, образів, поетичних засобів та іншого), явищ і фактів, що належать до різних літератур, встановлення ров’язків між українською, світовою літературою і літературами національних меншин, розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у різних літературах, зіставлення оригінальних творів і україномовних перекладів літературних творів, увиразнення особливостей української культури та літератури на основі світової, демонстрацію лексичного багатства і невичерпних стилістичних можливостей української мови. Вважаємо ці доповнення актуальними, перспективними.
   У сучасній педагогіці здійснюється активний пошук та випробування різних форм і методів діяльності учнів. У координатах компетентнісно спрямованої освіти педагог має виступати не стільки джерелом знань та контролюючим суб’єктом, скільки організатором самостійної активної пізнавальної діяльності учнів, їхнім консультантом і помічником, фасилітатором.
   Курс світової літератури 6-й клас за новою навчальною програмою продовжує етап літературної освіти –прилучення до читання (5-7 класи), який продовжує розкривати учням неосяжний світ світової художньої літератури. Об’єктом вивчення в курсі світової літератури є художній твір, його естетична природа та духовно-етична сутність. Аналіз та інтерпретація літературного твору мають спиратися на ґрунтовне знання тексту, докладний розгляд ключових епізодів, доречне цитування, виразне читання окремих творів або їх фрагментів.
    Ретельно опрацьовуючи новий Державний стандарт базової  і повної загальної середньої освіти щодо вивчення світової літератури в 6 класі , зверніть увагу на основні завдання, які необхідно вирішувати сьогодні вчителю світ. літ., серед яких:
1.                  Відпрацювання з учням вмінь і навичок аналізу художнього  тексту, здатність сприймати його з урахуванням авторської концепції й індивідуального стилю.
2.                   Вчити дітей бачити конкретний твір у літературному, культурному та історичному контексті. Важливим є уміння пов’язувати літературний текст із сучасністю, рідною літературою, власним досвідом.
3.                  Дотримуватись системи процесу формування читацьких умінь у процесі навчання літератури, використовуючи аспекти особистісно зорієнтованого  та компетентнісного підходів  до вивчення предмета.
4.                  Зосереджувати увагу  на розвиток у школярів ключових компетентностей,  зокрема, формування літературної компетентності.
    Одними із найважливіших етапів сучасного уроку світової літератури є етап мотивації та рефлексії.  З метою підвищення мотивації учнів до вивчення української та іноземних мов у програмі з 5-6 класів закладено можливість читання художніх творів зарубіжних авторів в українських перекладах і мовами оригіналів (англійською, німецькою, французькою, російською тощо – за умови достатньої  підготовленості учнів і вчителя).
   Отже, потрібно зауважити, що реалізація стандарту потребує змін у діяльності вчителя, виконання нових функцій у процесі професійно-педагогічної роботи в сучасній школі:
·                     функції сприяння навчанню учнів (створення умов для прояву самостійності, творчості, відповідальності учня в освітньому процесі та формування у нього мотивації безперервної освіти);
·                     функції проектування (проектування спільно з учнем індивідуального освітнього маршруту);
·                     управлінської функції (координації діяльності суб’єктів освітнього процесу).
Левченко Л.В., методист РМК

ab� ' p : `� 迠  























СПИСОК
навчальних програм, підручників та посібників для загальноосвітніх навчальних закладів,
яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у загальноосвітніх навчальних закладах
Світова література
п/п
Назва
Автор
Клас
Видавництво
Документ про надання грифа
1
2
3
4
5
7
1.       
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Світова література. 5-9 класи» (колектив авторів, керівник колективу Ніколенко О.М.)
5-6

ВД «Освіта»
Наказ МОНмолодьспорту
 від 06.06.2012
№ 664
2.       
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література.     5-12 класи»
7-9
Перун
Лист МОН
від 23.12.2004
№ 1/11-6611
3.       
Програми для поглибленого вивчення зарубіжної літератури. (колектив авторів, керівник Ковбасенко Ю.І, науковий редактор Наливайко Д.С.)
8-9
Газета "Зарубіжна
література"
Лист МОН
від 20.10.2008
№ 1/11-5030
4.       
Програми курсів за вибором і факультативів зі світової літератури. Книга І (За заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук, І.П. Дворницької)
8-11
Мандрівець
Лист ІІТЗО
від 29.06.2010
№ 14/18-Г-360
5.       
Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень стандарту (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)
10-11
Грамота
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
6.       
Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі). Академічний рівень (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)
10-11
Грамота
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
7.       
Світова література. Програми для профільного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям. Профільний рівень (укл. Ковбасенко Ю.І. – керівник та ін.)
10-11
Грамота
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
8.       
Навчальна програма факультативного курсу «Світовий театр»
10(11)
КОІПОПК
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1141

Основні підручники та навчальні посібники

9.       
Світова література (підручник)
Волощук Є.В.
5
Генеза
Наказ МОНмолодьспорту
від 04.01.2013
№ 10
10.   
Світова література (підручник)
Ніколенко О.М., Конєва Т.М.,
Орлова О.В., Зуєнко М.О., Кобзар О.І.
5
Грамота
Наказ МОНмолодьспорту
від 04.01.2013
№ 10
11.   
Світова література (підручник)
Волощук Є.В.
6
Генеза
Наказ МОН 
від 07.02.2014
№ 123
12.   
Світова література (підручник)
Ніколенко О.М., Конєва Т.М.,
Орлова О.В., Зуєнко М.О., Кобзар О.І.
6
Грамота
Наказ МОН 
від 07.02.2014
№ 123
13.   
Зарубіжна література (підручник)
Дорофеєва Н.І., Касьянова С.П.
7
Вежа
Наказ МОН
від 15.12.2009
№ 1133
14.   
Зарубіжна література (підручник)
Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Чепурко О.М.
7
Освіта
Наказ МОН
від 15.12.2009
№ 1133
15.   
Зарубіжна література (підручник)
Фесенко В.І.
7
Схід-продукт
Наказ МОН
від 15.12.2009
№ 1133
16.   
Зарубіжна література (підручник)
Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.
8
Грамота
Наказ МОН
від 26.04.2011
№ 375
17.   
Зарубіжна література (підручник)
Ніколенко О.М., Столій І.Л.
8
АН ГРО ПЛЮС
Наказ МОН
від 26.04.2011
№ 375
18.   
Зарубіжна література. (підручник)
Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Чепурко О.М.
8
Освіта
Наказ МОН
 від 26.04.2011
№ 375
19.   
Зарубіжна література (підручник)
Ковбасенко Ю.І.
9
Грамота
Наказ МОН
 від 02.02.2009
№ 56
20.   
Зарубіжна література (підручник)
Назарець В.М.
9
Вежа
Наказ МОН
від 02.02.2009
№ 56
21.   
Зарубіжна література (підручник)
Ніколенко О.М., Столій І.Л.
9
Ранок
Наказ МОН
від 02.02.2009
№ 56
22.   
Зарубіжна література (підручник)
Півнюк Н.О., Гребницька Н.М., Строганова Г.М.
9
Освіта
Наказ МОН
від 02.02.2009
№ 56
23.   
Світова література (рівень стандарту)
Звиняцьковський В.Я., Свербілова Т.Г., Чебанова О.Є.
10
Освіта
Наказ МОН
від 08.06.2010
№ 544
24.   
Світова література (рівень стандарту)
Ковбасенко Ю.І.
10
Грамота
Наказ МОН
від 03.03.2010
№ 177
25.   
Світова література (академічний, профільний рівень)
Ковбасенко Ю.І.
10
Грамота
Наказ МОН
від 03.03.2010
№ 177
26.   
Світова література (академічний, профільний рівень)
Наливайко Д.С., Шахова К.О.,
Нагорна Н.М. та ін.
10
Генеза
Наказ МОН
від 03.03.2010
№ 177
27.   
Світова література (академічний, профільний рівень)
Звиняцковський В.Я.
11
Генеза
Наказ МОНмолодьспорту
від 16.03.2011
№ 235
28.   
Світова література (рівень стандарту)
Ісаєва О.О., Клименко Ж.В.,
Мельник А.О.
11
СИЦИЯ
Наказ МОНмолодьспорту
від 16.03.2011
№ 235
29.   
Світова література (рівень стандарту)
Ковбасенко Ю.І.
11
Грамота
Наказ МОНмолодьспорту
від 16.03.2011
№ 235
30.   
Світова література (академічний, профільний рівень)
Ковбасенко Ю.І.
11
Грамота
Наказ МОНмолодьспорту 
від 16.03.2011
№ 235

Додаткові підручники та навчальні посібники

31.   
Світова література. Зошит для контрольних та самостійних робіт
Волощук Є В.

5
Генеза
Лист ІІТЗО
від 12.07.2013
№14.1/12-Г-308
32.   
Світова література . Зошит для   контрольного оцінювання. 5 клас
Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.
5
Грамота
Лист ІІТЗО
від 01.03.2013
№ 14.1/12-Г-98
33.   
Світова література. Зошит для контрольного оцінювання. 5 клас
Ніколенко О.М.,      Бекерська Р.А.
5
Грамота
Лист ІІТЗО
від 01.03.2013
№ 14.1/12-Г-99
34.   
«Золота книжка для читання. Хрестоматія зі світової літератури для 5 класу. (Художні твори мовами оригіналів)»
Ніколенко О.М., Зуєнко М.О.,
Кобзар О.І.
5
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.05.2013
№ 14.1/12-Г-173
35.   
«Срібна книжка для читання. Хрестоматія зі світової літератури для 5 класу. Художні твори в оригіналі»
Ніколенко О.М., Конєва О.В.,
Орлова О.В.
5
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.05.2013
№ 14.1/12-Г-174
36.   
Світова література. Хрестоматія
Столій І.Л.
5
Літера ЛТД
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1145
37.   
«Методичні матеріали до уроків світової літератури в 5 класі», «Зошит для робіт зі світової літератури для учнів 5 класу» (навчально-методичний комплект)
за заг. редакцією Химери Н.В.
5
Київський ОІПОПП
Лист ІІТЗО
від 19.07.2013
№ 14.1/12-Г-349
38.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Карліна Л.О.,
Андронова Л.Г.
5
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-453
39.   
Світова література. Посібник-хрестоматія для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 клас
Щавурський Б.Б.
5
Навчальна книга­Богдан
Лист ІІТЗО
від 21.05.2014
№ 14.1/12-Г-729
40.   
Світова література. Завдання для поточного та контрольного оцінювання. 5 клас
Дворницька І.П.
5
Мандрівець
Лист ІІТЗО
від 30.05.2014
№14.1/12-Г-798
41.   
Світова література. Посібник-хрестоматія
Міляновська Н.В.
5
Астон
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1142
42.   
Зошит для контрольних робіт зі світової літератури.
Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.
6
Грамота
Лист ІІТЗО
від 21.05.2014
№ 14.1/12-Г-722
43.   
Робочий зошит зі світової літератури.
Ніколенко О.М., Бекерська Р.А.
6
Грамота
Лист ІІТЗО
від 21.05.2014
№ 14.1/12-Г-723
44.   
Світова література. 6 клас. Зошит для контрольних та самостійних робіт
Волощук Є В., Слободянюк О.

6
Генеза
Лист ІІТЗО
від 12.05.2014
№14.1/12-Г-308
45.   
Світова література. Хрестоматія
Столій І.Л.
6
Літера ЛТД
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1147
46.   
Зарубіжна література (підручник)
Волощук Є.В.
7
Генеза
Наказ МОНмолодьспорту
від 26.04.2011
№ 375
47.   
Світова література Тест-контроль.
Проценко Т.В.
7
Весна
Лист ІІТЗО
 від 02.03. 2011
№ 1.4/18-Г- 126
48.   
Світова література. Комплексний зошит для контролю знань
Чередник Л.А.
7
Ранок
Лист ІІТЗО
 від 13.07.2010
№ 1.4/18-Г-561
49.   
Зошит для робіт зі світової літератури
Первак О.П.
7
Грамота
Лист ІІТЗО
 від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-544
50.   
Світова література. Книга для додаткового читання
Ковбасенко Ю.І.
7
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-543
51.   
Світова література. Зошит для оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
Баліна К.Н., Тригуб І.А.
7
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-558
52.   
Світова література. Хрестоматія
упорядник Проценко Т.В.
7
ФОП Співак
Лист ІІТЗО
від 14.02.2012
№ 14.1/12-Г-49
53.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Проценко Т.В.
7
Весна
Лист ІІТЗО
від 14.02. 2012
№ 14.1/12-Г-49
54.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Косогова О.О.
7
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-452
55.   
Світова література. 7 клас: Зошит для контрольного та поточного оцінювання
Міляновська Н.Р., Двірницька І.П.
7
Мандрівець
Лист ІІТЗО
від 13.02.2013
№ 14.1/12-Г-50
56.   
Зарубіжна література. Комплексний зошит для контролю знань
Чередник Л.П.
8
Ранок
Лист ІІТЗО
від 13.07.2010
№ 1.4/18-Г-571
57.   
Тест-контроль. Світова література
Проценко Т.В.
8
Весна
Лист ІІТЗО
від 13.07.2010
№ 1.4/18-Г-570
58.   
Зошит завдань і вправ із зарубіжної літератури у 8 класі з мультимедійними додатками
Керівник авторського колективу Химера Н.В.
8
КОІПОПК
Лист ІІТЗО
від 13.07 2010
№ 1.4/18-Г-563
59.   
Давньоримська література (кн. 1, 2)
упор. Чічановський А.А.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 06.09.2011
№ 1.4/18-2769
60.   
Міфи Давньої Греції (кн. 1, 2)
упор. Чічановський А.А.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 06.09.2011
№ 1.4/18-2769
61.   
Світова література. Хрестоматія

упорядник Гузь О.О.
8
ФОП Співак
Лист ІІТЗО
від 14.02.2012 
№ 14.1/12-Г-51
62.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Гузь О.О.
8
Весна
Лист ІІТЗО
від 14.02.2012
№ 14.1/12-Г-51
63.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Косогова О. О.
8
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-451
64.   
Зарубіжна література. Робочий зошит
Первак О.П.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.08.2013
№ 14.1/12-Г-560
65.   
Зарубіжна література. Зошит для тематичного оцінювання
Баліна К.Н., Тригуб І.А.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.08.2013
№ 14.1/12-Г-556
66.   
Світова література. 8 клас: Зошит для контрольного та поточного оцінювання
Міляновська Н.Р., Двірницька І.П.
8
Мандрівець
Лист ІІТЗО
від 19.02.2013
№ 14.1/12-Г-5
67.   
Зошит для контрольних робіт зі світової літератури
Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.
8
Рівенський
ОІППО
Лист ІІТЗО
від 27.02.2014
№ 14.1/12-Г-231
68.   
Стилістичний аналіз художнього твору на уроках зарубіжної літератури в старших класах
Таранік-Ткачук К.В.
8-11
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.08.2013
№ 14.1/12-Г-557
69.   
Мандрівка Інтернет-сторінками світової літератури. Посібник-довідник для вчителів та учнів 8-11 класів
Оліфіренко С.М.
8-11
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07 2011
№ 1.4/18-Г-540
70.   
Світова література  (посібник-хрестоматія)
Міляновська Н.
9
Астон
Лист ІІТЗО
від 07.12.2014
№ 1.4/18-Г-479
71.   
Зошит завдань і вправ із зарубіжної літератури: навчальне видання та СD
Керівник авт. колективу
Химера Н.В.
9
КОІПОПК
Лист ІІТЗО
від 17.05.2010
 № 1.4/18-Г-175
72.   
Тест-контроль. Світова література
Несторова О.І.
9
Весна
Лист ІІТЗО
від 13.07 2010
№ 1.4/18-Г-565
73.   
Хрестоматія зі світової літератури.
Столій І.Л.
9
Ранок
Лист ІІТЗО
від 24.09.2012
№ 14.1/12-Г-289
74.   
Світова література. Хрестоматія

упорядник Несторова О.І.
9
ФОП Співак
Лист ІІТЗО
від 14.02.2012
№ 14.1/12-Г-50
75.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Косогова О.О.
9
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-450
76.   
Зошит для контрольних робіт зі світової літератури
Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.
9
Рівенський
ОІППО
Лист ІІТЗО
від 27.02.2014
№ 14.1/12-Г-230
77.   
Хрестоматія. Світова література

Пустовойтова В.Є.
9
Торсінг плюс
Лист ІІТЗО
від 04.03.2014
№ 14.1/12-Г-311
78.   
Світова література. Посібник-хрестоматія
Міляновська Н.В.
9
Астон
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1140
79.   
Виразне читання. Хрестоматія
Сипко Л.М.
10
Мандрівець
Лист ІІТЗО
  від 30.09.2010
№ 1.4/18-Г-698
80.   
Світова література (посібник-хрестоматія) (рівень стандарту)
Щавурський Б.Б.
10
Навчальна книга - Богдан
Лист ІІТЗО
від 24.11 2010
№ 1.4/18-Г-799
81.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Андронова Л.Г., Карліна Л.А.
10
Весна
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-552
82.   
Світова література. Тест-контроль
Андронова Л.Г., Карліна Л.А.
10
Весна
Лист ІІТЗО
від 18.02 2011
№ 1.4/18-Г-28
83.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Міляновська Н.Р.
10
Астон
Лист ІІТЗО
від 19.11.2012
№ 14.1/12-Г-357
84.   
Хрестоматія зі світової літератури
Столій І.Л.
10
Ранок
Лист ІІТЗО
від 24.09.2012
№ 14.1/12-Г-285
85.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Ніколенко О.М.
10
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.05.2013
№ 14.1/12-Г-175
86.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Проценко Т.В.
10
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-449
87.   
Світова література: Реалізм. Ранній модернізм. Посібник-хрестоматія для 10 класу
Ковбасенко Ю.І. та інші
10
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-542
88.   
Зошит для контрольних робіт зі світової літератури
Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.
10
Рівенський
ОІППО
Лист ІІТЗО
від 27.02.2014
№ 14.1/12-Г-229
89.   
Світова література: Від авангарду до постмодернізму. Посібник-хрестоматія для 11 класу
Ковбасенко Ю.І. та інші
11
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-541
90.   
Світова література (хрестоматія) (рівень стандарту, академічний рівень)
Міляновська Н.Р.
11
Астон
Лист ІІТЗО
від 11.11.2011
№ 14.1/18-3599
91.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Андронова Л.Г., Карліна Л.А.
11
Весна
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-551
92.   
Світова література. Тест-контроль
Андронова Л.Г., Карліна Л.А.
11
Весна
Лист ІІТЗО
від 17.05 2011
№ 1.4/18-Г-307
93.   
Хрестоматія зі світової літератури
Столій І.Л.
11
Ранок
Лист ІІТЗО
від 27.09.2012
№ 14.1/12-Г-286
94.   
Світова література (посібник-хрестоматія)
Ніколенко О.М., Зуєнко М.О.,
Люлька В.М., Воробйов С.Г.,
Зуєнко О.А.
11
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.05.2013
№ 14.1/12-Г-172
95.   
Світова література: зошит для поточного та тематичного оцінювання
Нестерова О.І.
11
ПЕТ
Лист ІІТЗО
від 31.07.2013
№ 14.1/12-Г-448
96.   
Зошит для контрольних робіт зі світової літератури
Лавренчук В.П., Лавренчук М.В.
11
Рівенський ОІППО
Лист ІІТЗО
від 27.02.2014
№ 14.1/12-Г-228
97.   
Комплексний зошит для контролю знань. Світова література. 11 клас. Рівень стандарту
Столій І.Л.
11
Ранок
Лист ІІТЗО
від 24.09.2012
№ 14.1/12-Г-287
98.   
Комплексний зошит для контролю знань. Світова література. 11 клас. Академічний рівень
Столій І.Л.
11
Ранок
Лист ІІТЗО
від 24.09.2012
№ 14.1/12-Г-288
99.   
Світова література за всією шкільною програмою
Шевченко Н.В., Косогова О.О.
5-11
Весна
Лист ІІТЗО
від 13.08.2012
№ 14.1/12-Г-208
100.      
Світова література. Посібник для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. 2014
Штейнбук Ф.М., Таранік-Ткачук К.В., Гудзь О.О., Дворницька І.П.
5-11
Грамота
Лист ІІТЗО
від 24.02.2014
№ 14.1/12-Г-174
Методична література
101.      
Світова література. Книжка для вчителя (календарно-тематичне планування та розробка уроків)
Волощук Є В.,
Слободян О.М.
5
Генеза
Лист ІІТЗО
від 12.07.2013
№ 14.1/12-Г-309

102.      
Книжка для вчителя. Уроки світової літератури. 5 клас
Ніколенко О.М.,
Мацевко-Бекерська Л.В., Орлова О.В. та ін.
5
Грамота
Лист ІІТЗО
від 16.07.2013
№ 14.1/12-Г-331

103.      
Книжка для вчителя. Уроки зі світової літератури
Ніколенко О.М.,
Мацевко-Бекерська Л.В.,
Орлова О.В.
6
Грамота
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1144

104.      
«Методичні матеріали до уроків світової літератури в 6 класі (з мультимедійними додатками)», «Зошит для робіт зі світової літератури для учнів 6 класу» (навчально-методичний комплект)
за заг. редакцією Химери Н.В.
6
Київський ОІПОПП
Лист ІІТЗО
від 19.05.2014
№ 14.1/12-Г-349

105.      
Світова література. 6 клас. Книжка для вчителя. Календарно-тематичне планування уроків
Волощук Є В., Слободянюк О.

6
Генеза
Лист ІІТЗО
від 12.05.2014
№14.1/12-Г-308

106.      
Світова література. Методичні рекомендації, календарне планування
Ковбасенко Ю.І.
7
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
 № 1.4/18-Г-557

107.      
Світова література. Книжка для вчителя
Баліна К.Н., Мележик Б.О.,
Пішук О.В.
7
Грамота
Лист ІІТЗО
від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-556

108.      
Зарубіжна література. Книжка для вчителя
Юсипович І.В., Баліна К.Н.,
Каєнко О.В. та інші
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.08.2013
№ 14.1/12-Г-562

109.      
Світова література. Методичні рекомендації. Календарно-тематичне  планування
Ковбасенко Ю.І.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
від 22.08.2013
№ 14.1/12-Г-561

110.      
Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури у 9 класі (з мультимедійними додатками) навчальний комплект
Керівник авт. колективу
Химера Н.В.
9
КОІПОПК
Лист ІІТЗО
 від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-550

111.      
Методичний посібник. Виразне читання
Сипко Л.М.
10
Мандрівець
Лист ІІТЗО
від 30.09.2010
№ 1.4/18-Г-700

112.      
Учнівське портфоліо із світової літератури для 10 класу (із друкованою основою) навчальний комплект
керівник авт. колективу
Химера Н.В.
10
КОІПОПК
Лист ІІТЗО
 від 05.07.2011
№ 1.4/18-Г-550

113.      
Урок літератури. Роздуми літературознавця про шкільну методику
Шалагінов Б.Б.

Грамота
Лист ІІТЗО
 від 15.08.2012
№ 1.4/12-Г-232

Серія «Шкільна бібліотека»
114.      
І.А.Крилов «Басни»
Передмова Андронової Л.Г.
6
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9509

115.      
Айвенго (українською мовою)
Скотт В.
7
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

116.      
Персько-таджицька література
Упор. Халимоненко Г.І.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
 від 06.09.2011
№ 1.4/18-2769

117.      
Давньоримська література
Упор. Чичановський А.А.
8
Грамота
Лист ІІТЗО
 від 06.09.2011
№ 1.4/18-2769

118.      
Мобі Дік (українською мовою)
Мелвін Г.
8
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

119.      
Гаргантюа і Пантагрюель (українською мовою)
Рабле Ф.
8
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

120.      
О.Пушкін «Избранные произведения»
Передмова Ніколенко О.М.
9
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9508

121.      
М.Лермонтов «Избранные произведения»
Передмова Андронова Л.Г.
9
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9505

122.      
Одіссея (українською мовою)
Гомер
9
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 24.11.2010
№ 1.4/18-Г-798

123.      
Фауст (українською мовою)
Гете Й.В.
9
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 18.01.2011
№ 1.4/18-Г-27

124.      
Вибрані твори Гете Й.В.
упор. Кусько К.Я.
9
Грамота
Лист ІІТЗО
 від 06.09.2011
№ 1.4/18-2769

125.      
Консуело (українською мовою)
Санд Ж.
9
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

126.      
Малюк Цахес. Золотий горнець (українською мовою)
Гофман Ернест Теодор Амадей
9
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

127.      
Недоросток (українською мовою)
Фонвізін Д.
9
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 16.02.2012
№ 14.1/10-453

128.      
Л.Толстой «Анна Каренина» у 2-х томах
Передмова Ніколенко О.М.
10
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9502

129.      
Ф.Достоевский «Преступление и наказание»
Передмова Єременко О.В.
10
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9496

130.      
Червоне і чорне (українською мовою)
Стендаль
10
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 24.11.2010
№ 1.4/18-Г-797

131.      
Милий друг (українською мовою)
Гі де Мопассан
10
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 24.11.2010
№ 1.4/18-Г-798

132.      
А.Чехов «Избранные произведения»
Передмова Ніколенко О.М.
11
ТОВ «Шанс»
Лист МОН
від 05.06.2013
№ 1/11-9504

133.      
Майстер і Маргарита (українською мовою)
Булгаков М.
11
Фоліо
Лист ІІТЗО
від 24.11.2010
№ 1.4/18-Г-795

134.      
Ми (російською мовою)

Замятін  Є.
11
Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 15.08.2012
№ 14.1/12-Г-236

135.      
Звіробій (російською мовою) 

Купер Ф.

Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 15.08.2012
№ 14.1/12-Г-235

136.      
Гамлет. Сон у літню ніч. Венеціанський купець (російською мовою)
Шекспір В.

Фоліо
Лист ІІТЗО
 від 15.08.2012
№ 14.1/12-Г-234

137.      
Янущ Корчак  «Мацюсеві пригоди»
Передмова В. Чайковського

Фоліо
Лист ІІТЗО
від 10.07.2014
№ 14.1/12-Г-1143






     МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ  І  НАУКИ  УКРАЇНИ
пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135,  тел. (044) 481- 32 -21, факс (044) 236-1049
E-mail: ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185





Від 11.06.2014 № 1/9-303




Департаменти (управління) освіти і науки
обласних та Київської міської
державних адміністрацій

Інститути післядипломної педагогічної освіти

Загальноосвітні навчальні заклади


Про навчальні плани
загальноосвітніх навчальних закладів
та структуру 2014/2015 навчального року

Надсилаємо для використання в роботі рекомендації щодо навчальних планів та структури 2014/2015 навчального року (додаються).

Додаток на 7 арк.



Заступник Міністра                                                                             П. Полянський









Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
від 11.06.2014р. № 1/9-303

Навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік

Робочі навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік складаються:
для 1-3-х класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 10.06.2011 № 572;
для 4-х класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682;
для 5-6-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 664;
для 7-9-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004  № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
для 10-11-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл (класів), з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додаток 8); 7-9 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов: 1-3 класи – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 10.06.2011 № 572 (додатки 4-5 ); 4 клас – за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182 чи  Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682 (додаток 4); 5-6 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України 29.05.2014 № 664 (додаток 3); 7-9 класи – за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу: 1-3 класи - за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 10.06.2011 № 572 (додатки 6-7);  4 клас – за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291, з урахуванням змін в розподілі навчального часу та загальної кількості годин, визначених Типовими навчальними планами початкової школи (наказ МОН України від 29.11.2005 № 682);  5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 664 (додатки 6-7); 7-9 класи – за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657  (додатки 21 та 22);
для 8-9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р.  № 616;
для білінгвальних класів: 5-6 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 7-9 класи – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657  (додаток 20);
для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл: 5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 664 (додатки 14-17); 7-9 класи – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66 (додатки 20, 21); 10-11 (12) класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 р. № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657 (додатки 24, 25);
7-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин з вивченням двох іноземних мов можуть користуватися варіантами навчальних планів, доведеними до місцевих органів управління освітою та навчальних закладів листом МОН України від 14.06.2005 № 1/9-321. За цим варіантом можуть також складатись робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, які передбачають вивчення двох мов національних меншин (замість другої іноземної мови планується мова національної меншини); для 10-11-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657 (додаток 15).

Структура 2014/2015 навчального року

Відповідно до статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту» структуру навчального року встановлюють загальноосвітні навчальні заклади за погодженням з місцевими органами управління освітою. Рекомендуємо навчальні заняття організувати за семестровою системою: І семестр - з 1 вересня до 26 (27 для шкіл, які працюють за шестиденним робочим тижнем) грудня, ІІ семестр – з 12 січня до 29 (30) травня. Канікули рекомендуємо провести в такі терміни: осінні з 27 жовтня  до 2 листопада, зимові з 29 грудня до 11 січня, весняні з 23 до 29 березня.
Як передбачено статтею 34 Закону України «Про загальну середню освіту», навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової (12 – 21 травня), основної (1 – 8 червня) і старшої (22 – 28 травня) школи.
У 2014/2015 навчальному році передбачається проведення державної підсумкової атестації для учнів початкової школи у вигляді підсумкових контрольних робіт з трьох предметів: читання, української мови та математики.
Державну підсумкову атестацію для учнів основної та старшої школи передбачається провести у письмовій формі з трьох предметів: української мови, математики або історії та з предмета за вибором учнів (11 клас) чи школи (9 клас) за завданнями, розробленими загальноосвітніми навчальними закладами.
Вручення документів про освіту рекомендуємо провести для випускників 9-х класів 10 – 11 червня, 11-х класів – 30 – 31 травня.
Рішення про доцільність проведення навчальної практики та навчальних екскурсій  загальноосвітні навчальні заклади приймають самостійно.

Розроблення робочих навчальних планів

Робочі навчальні плани розробляються загальноосвітніми навчальними закладами щорічно на основі Типових навчальних планів і затверджуються відповідним органом управління освітою. Робочі навчальні плани містять пояснювальну записку та таблиці розподілу навчального часу між навчальними предметами. На титульній сторінці також зазначається навчальний рік, на який розроблено плани.
У пояснювальні записці вказуються:
- тип навчального закладу, кількість класів та учнів, що навчаються;
- Типові навчальні плани, за якими розробляються робочі навчальні плани, для початкової, основної та старшої школи із зазначенням наказу Міністерства освіти і науки України, яким вони затверджені, із зазначенням номерів додатків;
- особливості організації навчального процесу.
Таблиці розподілу навчального часу розробляються для початкової, основної та старшої школи на окремих аркушах.
Для закладів, що працюють в режимі повного дня, окремо додаються таблиці розподілу навчального часу, передбаченого на додаткове опрацювання навчальних дисциплін у другій половині дня. Кількість часу для додаткового опрацювання визначена для кожного класу ДСанПіН 5.5.2.008-01 і не повинна перевищувати показників, наведених у таблиці:
Клас
Кількість часу на день для додаткового опрацювання навчальних предметів в режимі школи повного дня
1
-
2
45 хв.
3
1 години 10 хв.
4
1 год. 30 хв.
5
2,5 години
6
2,5 години
7
3 години
8
3 години
9
3 години
10
4 години
11
4 години
З метою виконання вимог Державних стандартів початкової, базової та повної загальної середньої освіти робочі навчальні плани повинні містити усі навчальні предмети інваріантної складової, передбачені обраним варіантом Типових навчальних планів.
За потребою, спеціалізовані навчальні заклади (класи) з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназії, ліцеї, колегіуми, можуть перерозподіляти у 7-11 класах кількість годин між навчальними предметами у межах 15 відсотків. При цьому вилучення з навчального процесу предметів інваріантної складової не допускається. Години на їх вивчення можуть перерозподілятися (у бік зменшення) не більше ніж удвічі порівняно з показниками Типових навчальних планів.
Варіативна складова Типових планів використовується на:
збільшення кількості годин на вивчення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми передбаченої навчальною програмою здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, що погоджується керівником навчального закладу чи його заступником. Вчитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для цього предмета;
запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану навчальним закладом спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (етика, історія релігій та культур, риторика, логіка, рідний край, хореографія, креслення, основи споживчих знань, світ професій тощо);
індивідуальні заняття та консультації.
Якщо години варіативної складової відводяться на збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової, то в робочих навчальних планах у колонці «Інваріантна складова» напроти відповідного предмета ставиться напис X+Y, де X – кількість годин, що передбачена типовими планами на вивчення предмета, а Y – кількість годин варіативної складової, додатково відведених на вивчення цього предмета.
Якщо години варіативної складової відводяться на курси за вибором, то у колонці «Варіативна складова» зазначаються ці курси та вказується кількість годин на їх вивчення. Курси можуть бути розраховані на 9, 18, 35 чи 70 академічних  годин.
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. При цьому зазначається з яких навчальних предметів інваріантної складової вони проводяться. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок – в окремому журналі) зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів, та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
При розподілі варіативної складової навчального плану слід враховувати, що гранично допустиме навантаження вираховується на одного учня, а уроки фізичної культури при визначенні цього показника не враховуються.
Повноцінність загальної середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.
У спеціалізованих школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах за рахунок загального навчального навантаження навчальний заклад може збільшувати гранично допустиме навантаження учнів до меж, що не перевищують санітарно-гігієнічних норм.
Класи
5-денний навчальний тиждень
6-денний навчальний тиждень
1
20
22,5
2
22
23
3
23
24
4
23
24
5
28
30
6
31
32
7
32
34
8
33
35
9
33
36
10 - 12
33
36

У спеціалізованих школах (класах), ліцеях, гімназіях, колегіумах з поглибленим вивченням окремих предметів мовою навчання може бути мова національної меншини, чи така мова може вивчатися. У такому випадку, при розробленні робочих навчальних планів потрібно використовувати два варіанти Типових планів: для спеціалізованих шкіл, ліцеїв, гімназій, колегіумів та для загальноосвітніх навчальних закладів з вивченням (навчанням) мови     (-ою) національної меншини (в частині вивчення (навчання) мови(-ою) національної меншини та «Літератури»).
Загальноосвітні навчальні заклади можуть розробляти експериментальні та індивідуальні робочі навчальні плани.
Експериментальні навчальні плани розробляються у випадку, коли навчальний заклад бере участь у всеукраїнських експериментах, що передбачають внесення змін до інваріантної складової Типових навчальних планів. При затвердженні та погодженні таких планів, до них додаються копії наказів про експериментальну роботу, копії документів, що підтверджують надання відповідних грифів Міністерства авторським та експериментальним програмам тощо.
Окремі науково-педагогічні проекти Всеукраїнського рівня мають Типові навчальні плани, затверджені Міністерством освіти і науки України. Робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, що беруть участь у таких науково-педагогічних проектах за наказами МОН України, затверджуються відповідним органом управління освітою і не потребують погодження в МОН України.
Індивідуальні навчальні плани розробляються у випадку, коли у зв’язку із специфікою діяльності навчальний заклад не може використати жоден із варіантів затверджених Типових навчальних планів.
Індивідуальні й експериментальні робочі навчальні плани розробляються тільки для класів, в навчальних планах для яких передбачено зазначені вище зміни. Такі плани затверджуються департаментами (управліннями) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій і до 25 серпня мають отримати погодження Міністерства освіти і науки України.


Директор
департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти                                                                        Ю. Г. Кононенко


Немає коментарів:

Дописати коментар